In navolging van bekende Engelse en Amerikaanse Academies reikt ook de Vlaamse Televisie Academie een herkenbaar beeldje uit. Deze award krijgt de naam ?VLAAMSE TELEVISIE STER? en vormt de basis van het logo van de Vlaamse Televisie Academie. Trofee - Vlaamse Televisie Sterren
Gert Stevens

Gert Stevens

Concept Designer

Begin maart 2007 werd ik tijdens de pre-productie van de film 'City of Ember' op locatie in Belfast gecontacteerd door de Vlaamse Televisie Academie. Jeroen Depraetere en de stichtende leden van de Academie vroegen me een begeerd beeld te ontwerpen met als voorbeeld de Oscar om de jaarlijks genomineerde televisie makers van Vlaanderen te huldigen.

Trots iets te kunnen ontwerpen voor mijn thuisland in de wereld van televisie of film startte mijn opdracht dat tevens ook een frisse uitlaatklep was en afwisseling bracht ten aanzien van wat er op de ontwerptafel lag, de ondergrondse dystopische stad waar het verhaal van 'City of Ember' zich afspeelt. Vermits een ontwerp proces regelmatig wordt beïnvloed door o.a. de perceptie die een ontwerper heeft van zijn omgeving was dit nu ook hier het geval. City of Ember werd gefilmd in Belfast op de plaats waar rond 1907 het Harald and Wolff (HW) scheepsbouw bedrijf was gevestigd dat toen startte aan het ontwerp en de constructie van de Titanic.

De ontwerp afdeling van 'City of Ember' bevond zich enkele meters van het gebouw, intact maar dringend toe aan renovatie, waar alle plannen en modellen ontstonden voor de bouw van de Titanic. Tijdens enkele vrije momenten konden we niet laten dit gebouw ook vanbinnen te ontdekken dat zelfs in 1907 reeds een paar hints gaf naar het latere Art Deco toe en bezochten we de immens grote tekenhal en kamer waar eens de tekentafel stond van Thomas Andrews Jr., hoofdontwerper en tekenaar van de Titanic. Vermits ik tijdens mijn ontdekkingstocht omringd werd met resterende elementen van een architectuur uit die tijd waar men de moeite deed om decoratieve kunst te integreren in de omgeving en wanneer de Art Nouveau op het Europees vaste land hoogtij vierde, ontstond daar het idee om Art Nouveau te restylen als basis voor de Vlaamse Televisie Ster.

Misschien wel Art Renouveau of vernieuwde kunst maar dan met het gebruik van modernere materialen en productie technieken. Een voorstel dat ik 's avonds begon uit te werken als een van de mogelijke richtingen. Net zoals de Koninklijke Serres van Alphonse Balat in Laken de toenmalige Art Nouveau hebben beïnvloed, kon ik niet anders om de voet van de Vlaamse Televisie Ster ook daar naar te laten verwijzen.

Als vertrekpunt voor de originele ster zelf bovenaan het beeld, die een tweetal edities heeft mogen prijken op de Vlaamse TV Ster, werd vertrokken van een mathematisch regelmatig icosahedron, een regelmatig veelvlak met 20 identieke gelijkzijdige driehoeken waaruit de sterpunten ontstaan met variërende lengte. Twintig sterpunten vermits televisie een product is van de 20ste eeuw. De vorm verwijst naar een gelijkenis met de ster van Graficus/Illustrator Lucien De Roeck die werd gebruikt voor het logo van de Belgische Expo van 1958, het decennium waarin de Vlaamse televisie eerder ontstond.

Vermits deze richting de Vlaamse Televisie Academie beaamde werd het ontwerp verder gedetailleerd en klaargestoomd voor een realisatie als beeldwerk. Getalenteerd beeldhouwer Martin Smeaton, waar ik voordien reeds mee had samengewerkt, was op die moment in San Francisco. Ik vroeg hem het beeld op basis van het ontwerp verder te materialiseren. Met een weinig aanpassing werd de Vlaamse Televisie Ster in haar huidige vorm geboren.

Martin Smeaton

Martin Smeaton

Figurative Master sculptor

I was working in San Francisco when I was contacted by Gert Stevens with a view to producing a three dimensional realization of his design for the Flemish Star. I had worked with Gert before on several films including "102 Dalmatians" and "Troy", where he had produced many impressive designs for the movie sets.Right away I was taken aback by the beauty of the design, which was both elegant, statuesque and best of all looked nothing like the Hollywood “Oscar“ which personally. I find quite wooden and soulless.

It took several weeks to sculpt the separate elements involved in the design in clay. Each part then had to be cast into a hard polyurethane, assembled and finally sanded to a smooth finish. The missing piece in the design was the star the girl holds aloft which Gert hadn’t yet designed.

What could it be?

The studio I was working in was in an area of San Francisco they call the “Iron Triangle” due to the rough and poor nature of the district.  There were bullet holes in the side of the building which sent penetrating shafts of light across the studio when the sun shone through. One day one of these shafts picked up the spot between her hands and then I thought wouldn’t it be great if the star itself was a round crystal that actually glowed with light. I couldn’t wait to tell Gert the next day.

Unfortunately when he explained the impracticalities of the light, which needed batteries and a bulb, I realized that my idea was doomed from the start. Eventually Gert came up with the final design for the star itself which was so complicated that I couldn’t make it by my traditional methods, it had to be designed in a 3D computer program and then constructed in a 3D printer. Had it been designed ten years ago it would have been impossible to make.

The final finished sculpture I feel is a truly European design that reflects the culture and intelligence of the people who will be the final winners of this award.

Trofee Design - Vlaamse Televisie Sterren